87
Developing intercultural competences of Polish religion teachers in the context of refugees from Ukraine: in theory and practice
“BRITISH JOURNAL OF RELIGIOUS EDUCATION”, Published online: 21 Jan 2024 (http://dx.doi.org/10.1080/01416200.2024.2304202).
86
Idee ruchu PILGRIM w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży
w: PILGRIM w służbie Stworzenia: Edukacja – Duchowość – Rozwój. Kompendium PILGRIM, red. J. Hisch. P. Kubiak, Ch. Wogowitsch, Wiedeń 2023, s. 96-99
85
Edukacja regionalna w polskiej szkole. Ścieżka kaszubska – studium przypadku
„Teologia i Człowiek” 2023, t. 4 (64), s. 1-23 (https://apcz.umk.pl/TiCz/article/view/46973/37315).
84
Posłowie/Afterword in: Spes mea unica. Miscellanea offerta a Sua Ecc. Mons. Andrzej W. Suski, primo vescovo della diocesi di Toruń in occasione del suo 80º genetliaco
cur. M. SODI, D. BRZEZIŃSKI, EDUSC 2023, p. 397-399/401-403
83
82
81
Prawda chrześcijańska wobec współczesnych ideologii
Wiara a ideologia, Joseph Ratzinger – Benedykt XVI wobec wyzwań współczesności. red. W. Cichosz, J. Szulist, J. Woźniak
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., Pelplin 2022, s. 7-10
80
Efektywność edukacyjna szkół katolickich w Polsce na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych w 2021 roku
„Studia Pelplińskie” 56(2022), s. 61-77, https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.003
79
The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools
“BRITISH JOURNAL OF RELIGIOUS EDUCATION”, 2022, v. 44, no. 3, p. 223-237, https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082
78
77
Christ’s Evolution of Moral Upbringing in the Light of Letters to Young People by Popes St. John Paul II and Francis
„Teologia i Człowiek” 2021, t. 4, s. 27-43, https://apcz.umk.pl/TiCz/article/view/35894/31025
76
Religious Education in Poland during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship
„RELIGIONS” 2021, Vol. 12 no. 8, Art. no. 650 s. 1-13, https://www.mdpi.com/2077-1444/12/8/650/htm
75
Anthropological determinants of religious education
in: Religious Pedagogy
ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, s. 345-365
74
Antropologiczne uwarunkowania edukacji religijnej
w: Pedagogika Religii
Z. Marek, A. Walulik, Kraków 2020, s. 357-378 (https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/series/pedagogika)
73
Pedagogia Świętego Józefa w świetle adhortacji apostolskiej „Redemptoris custos”
„TEOLOGIA I CZŁOWIEK” 2020, t. 50 (2), s. 65-90.
72
Duchowość małżeńsko-rodzinna w publikacjach Księdza Profesora Ireneusza Werbińskiego
„STUDIA WŁOCŁAWSKIE” 2020, t. 22, s. 91-106.
71
Wprowadzenie
w: M. Fethullah Gülen, Od nasiona do cedru. Kształtowanie potrzeb duchowych u dzieci
WYD. DUNAJ INSTYTUT DIALOGU, WARSZAWA 2020, S. 7-10
70
Rola emocji w kreatywności osoby ludzkiej
w: Emozioni. L’altro lato del sapere. Epistemologia. Formazione. Creatività
Emocje. Druga strona wiedzy. Epistemologia. Kształcenie. Kreatywność
RED. D. DEL MASTRO, W. DYK, PARIS – ALBEROBELLO 2019, S. 109-123.
69
Prywatyzacja pojęć
„GOŚĆ GDAŃSKI”
„GOŚĆ NIEDZIELNY” nr 38, 22 września 2019, KATOWICE, S.VI
68
Teologia edukacji w świetle myśli
ks. prof. Zbigniewa Marka
w: Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin
RED. A. WALULIK, J. MÓŁKA, WYDAWNICTWO AKADEMII IGNATIANUM, KRAKÓW 2017, S. 89-102
67
Korelatywność emocji z kreatywnością osoby ludzkiej
RED. G. SZAMOCKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2017, T. XLI, S. 127-136
66
65
Quo vadis Akademia? Kulturowa rekonfiguracja nauki
RED. G. SZAMOCKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2016, T. XXXVIII,
S. 201-213
64
63
Edukacja prozdrowotna w technopolu
w: Sozologia systemowa, T. IX, Zdrowie. Człowiek i jego środowisko
w aspekcie przyrodniczym, filozoficznym i teologicznym
RED. D. DEL MASTRO, W. DYK, WYDAWNICTWO VOLUMINA, SZCZECIN-FASANO 2016, S. 27-46
62
Religijność Pomorza na tle ponowoczesności
w: Pelpliński Areopag. Religijność Pomorza
RED. Ł. GRZĘDZICKI, J. SZULIST, WYDAWNICTWO ZRZESZENIA KASZUBSKO-POMORSKIEGO, GDAŃSK-PELPLIN 2016, S. 21-36
61
Słowo wstępne w: Krzysztof Kamil Stolz, Nowa desiderata – desiderium novum
Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2015, s. 7-15
60
Od natury do kultury. Dylematy i postulaty
RED. K. KONECKI, „TEOLOGIA I CZŁOWIEK”, 2014, NR 27, S. 55-67
59
Profilaktyka agresji i przemocy w środowisku rodzinnym i szkolnym
RED. G. SZAMOCKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2014, T. XXXV, S. 93-110
58
Wiosna wychowania chrześcijańskiego
w: Moc nawrócenia. Materiały sympozjum i teksty modlitewno-liturgiczne
Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2015, s. 7-15
RED. W. WÓJTOWICZ, KOSZALIN – CZĘSTOCHOWA 2014, S. 39-64
57
Wiosna wychowania chrześcijańskiego
według Soboru Watykańskiego II
w: STUDIA SOBOROWE. Historia i nauczanie Vaticanum II
RED. M. BIAŁKOWSKI, TORUŃ 2013, S. 481-508
56
Życie konsekrowane zwiastunem nieba. Promocja życia konsekrowanego w Adhortacji apostolskiej Jana Pawła II „Redemptionis donum” i „Vita consecrata”
RED. P. GÓRALCZYK, MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD TEOLOGICZNY „COMMUNIO”, 2013, NR 3(183), S. 155-172
55
Przyczynek do chrystianologii moralnej św. Pawła
w świetle Listu do Rzymian 1-8
RED. J. SZULIST, „STUDIA PELPLIŃSKIE”, 2013, T. XLVI, S. 31-48
54
Sex or Gender. W poszukiwaniu natury i kultury
RED. J. ZIMNY, „PEDAGOGIKA KATOLICKA”, 2012, NR 2 (11), S. 275-278
53
Błogosławionego Jana Pawła II pedagogia osobowej wolności autonomicznej w świetle encykliki „Fides et ratio”
RED. J. MELLER, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2012, T. XXX, S. 217-231
52
Księga uzdrowienia (Posłowie)
W: KRZYSZTOF KAMIL STOLZ, JEŚLI CHCESZ, MOŻESZ MNIE UZDROWIĆ. KSIĘGA UZDROWIENIA
Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 2012, s. 404-409
51
Biblijne wychowanie parenetyczne.
Od pedagogiki do pedagogii
RED. R. CZEKALSKI, „STUDIA KATECHETYCZNE” 2012, T. 8, S. 243-253
50
Wartość rodziny chrześcijańskiej w dobie współczesnych przemian kulturowo-postindustrialnych.
Od rodziny nuklearnej do rodziny globalnej
RED. K. GRACZYK [I IN.], „STUDIA WŁOCŁAWSKIE”, 2012, T. 14,
S. 248-266
49
Faith and Reason – territory of constructing freedom in personalisational pedagogics
RED. M. PARACKI, „STUDIA HUMANISTICA GEDANENSIA”, 2012, T. 2,
S. 55-57
48
Bóg, Honor, Ojczyzna! Patriotyzm Polaków 600 lat
od bitwy pod Grunwaldem i 30 lat od podpisania
porozumień sierpniowych
RED. M. PARACKI, „STUDIA HUMANISTICA GEDANENSIA”, 2012, T. 2,
S. 171-177
47
Źródło miłości życia rodzinnego.
Kult Matki Bożej w sanktuariach kościerskich
RED. M. PARACKI, „STUDIA HUMANISTICA GEDANENSIA”, 2012, T. 2,
S. 79-99
46
Pedagogiczno-katechetyczne możliwości zastosowania teorii powstania życia Hoimara von Ditfurtha
RED. K. KONECKI, „TEOLOGIA I CZŁOWIEK”, 2011, NR 18, S. 129-151
45
Pedagogiczne TAK dla cywilizacji życia! Język życia a język śmierci
w: Człowiek. Religia. Zdrowie (Biblioteka Instytutu Medycznego im. Jana Pawła II)
RED. A. DYMER, SZCZECIN 2011, S. 261-271
44
Pedagogiczny dekalog formacji chrześcijańskiej w epoce globalizmu
w: Veritas cum caritate – intellegentia cum amore
RED. CZ. RYCHLICKI, I. WERBIŃSKI, TORUŃ 2011, S. 725-745
43
Katholische Schule und das Bildungssystem in Polen
RED. C. ROGOWSKI, „KERYKS”, 2011, NR XII, S. 111,113
42
Szkoła katolicka i jej specyfika w polskim systemie edukacyjnym
RED. C. ROGOWSKI, „KERYKS”, 2011, NR XII, S. 110,11
41
Metody aktywizujące w wychowaniu w wierze
w: Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności
RED. R. BUCHTA, ST. DZIEKOŃSKI, „STUDIA I MATERIAŁY WYDZIAŁU TEOLOGICZNEGO UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO W KATOWICACH”,
2011, NR 61, S. 222-248
40
Świętość jest w zasięgu ręki. Ks. prof. Lucjan Napoleon Balter (1936-2010) – nestor polskiej teologii i kultury
RED. P. GÓRALCZYK, MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD TEOLOGICZNY „COMMUNIO”, 2010, NR 3-4(171-172), S. 292-305
39
Kaszubi i Królowa ich serc: Madonna Sianowska i Swarzewska
RED. A. ROMEJKO, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2010, T. XXVII, S. 111-129
38
Kapłan gwiazdor, showman i inkwizytor: zagrożenia aktywizmem w posłudze katechetyczno-duszpasterskiej
RED. J. MELLER, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2010, T. XXVI, S. 109-129
37
Początki pisma i książki. Rekonesans historyczno-kulturowy
RED. A. ROMEJKO, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2009, T. XXV, S. 245-258
36
Teologiczna pedagogia ikony na przykładzie
„Trójcy Świętej” Andrieja Rublowa
RED. A. ŚWIEŻYŃSKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2009, T. XXIV, S. 119-138
35
Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej
RED. J. BAGROWICZ, „PAEDAGOGIA CHRISTIANA”, 2008, NR 2/22, S. 93-104
34
Historische Wurzeln, das heutige Bild und Substanz
der katholischen Schule in Polen
RED. A. ŚWIEŻYŃSKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2008, T. XXIII, S. 191-201
33
Źródła zagrożeń wychowawczych w szkole
RED. A. ŚWIEŻYŃSKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2008, T. XXIII, S. 163-178
32
Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej
RED. M. PARACKI, „STUDIA HUMANISTICA GEDANENSIA”, 2008, NR 1, S. 35-46
31
The History of Catholic Education in Poland and its Place in Education in the Archidiocese of Gdańsk
RED. M. PARACKI, „STUDIA HUMANISTICA GEDANENSIA”, 2008, NR 1, S. 123-127
30
De l’école chrétienne á l’école laïque
RED. A. ŚWIEŻYŃSKI, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2007, T. XXI, S. 377-396
29
Od szkoły kościelnej do szkoły świeckiej. Rekonesans historyczno-aksjologiczny
RED. L. BALTER, MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD TEOLOGICZNY „COMMUNIO”, 2007, NR 3(159), S.17-32
28
Chrześcijańska koncepcja społeczeństwa personalistycznego w myśli współczesnych dialogików
w: Solidarność i społeczeństwo obywatelskie
RED. T. BIEDRZYCKI, KSIĘGARNIA ŚW. JACKA, KATOWICE 2007, S. 139-149
27
Chrześcijańskie porządkowanie kultury w świetle wiary i rozumu
w: Kultura chrześcijańska w zjednoczonej Europie
RED. T. SIKORSKI, A. DYMER, WYD. CENTRUM EDUKACYJNEJ ARCHIDIECEZJI SZCZECIŃSKO-KAMIEŃSKIEJ, SZCZECIN 2007, S. 24-29
26
Miłość ojczyzny w literaturze polskiej
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2007, NR 3(17), S. 3-15
25
Nauczyciel świadkiem wiary w szkole katolickiej
RED. J. LEWANDOWICZ, „ŁÓDZKIE STUDIA TEOLOGICZNE”, 2006, NR 15, S. 31-39
24
Współczesny dramat języka, nauki i wychowania
w: Dramatyczne pytania naszego wieku
RED. L. BALTER, „KOLEKCJA COMMUNIO”, T. 17, PALLOTINUM, POZNAŃ 2006, S. 36-52
23
Miłość trynitarna jako fundament kształtowania relacji osobowych
RED. L. BALTER, MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD TEOLOGICZNY „COMMUNIO”, 2006, NR 2(152), S. 109-119
22
Człowiek nie zwierzę, ale Osoba
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2006, NR 1(11), S. 10-13
21
Kainitów Ewanieliô Judasza
w: Homilie Radia Kaszëbë
RED. E. PRYCZKOWSKI, 2006 (30.04.), S. 4-7
20
Czytelność aksjologiczna nauczyciela-wychowawcy
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2005-2006, T. XVIII-XIX, S. 157-161
19
Zarys dziejów wychowania katolickiego w Polsce
w: Państwo a wychowanie. Idee – mity – stereotypy
RED. A. DYMER, T. SIKORSKI, CENTRUM EDUKACYJNE ARCHIDIECEZJI SZCZECIŃSKO-KAMIEŃSKIEJ, INSTYTUT PEDAGOGIKI UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 2005, S. 231-244
18
Dekalog wychowania katolickiego w epoce globalizmu
w: Państwo a wychowanie. Idee – mity – stereotypy
RED. A. DYMER, T. SIKORSKI, CENTRUM EDUKACYJNE ARCHIDIECEZJI SZCZECIŃSKO-KAMIEŃSKIEJ, INSTYTUT PEDAGOGIKI UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 2005, S. 331-335
17
Narażeni na kły wilków
RED. S. CZALEJ, „GOŚĆ NIEDZIELNY” („GOŚĆ GDAŃSKI”), 2005, NR 46 (ROK LXXXII), S. IV-V
16
Współczesne pochłaniacze: o konsumpcjonizmie
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE, 2004, T. XVII, S. 181-189
15
Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2004, T. XVII, S. 191-198
14
Między nagrodą a karceniem: rola systemów motywacyjnych w edukacji
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2004, NR 1, S. 64-68
13
Teologia imperatywu wychowania w rodzinie
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2004, NR 4(10), S. 5-7
12
Język jako środek komunikacji i dialogu. Potrzeba czytelności aksjologicznej!
RED. M. SIKORA, „MICHAEL”, 2004, NR 4(66), S. 18-19
11
W poszukiwaniu mądrości edukacyjno-wychowawczej
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2004, NR 4, S. 28-31
10
Współczesne dylematy edukacyjne
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2002-2003, T. XV-XVI, S. 163-172
9
Tożsamość szkoły i katechety w obliczu współczesnych wyzwań kulturowych
RED. M. PARACKI, „GDAŃSKIE MATERIAŁY KATECHETYCZNE”, 2003, NR 11, S. 87-93
8
Wychowanie – wolność – granica
RED. E. WÓJCIK, „GDYŃSKI KWARTALNIK OŚWIATOWY”, 2003, NR 2, S. 49-52
7
Przypadek i konieczność w egzobiologii
w: Egzobiologia czyli poszukiwanie życia w Kosmosie
RED. W. DYK, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 2002, S. 111-114
6
Pasja etosu nauczyciela
RED. Z. KROPIDŁOWSKI, „UNIVERSITAS GEDANENSIS”, 2001, NR 2 (24), S. 49-57
5
Czy szkoła katolicka może ulegać postmodernizmowi?
w: Szkoła Katolicka, nr 2. Program wychowania. Refleksje, problemy, dylematy
RED. A. SOWIŃSKI I A. DYMER, KRAJOWA RADA SZKÓŁ KATOLICKICH, WARSZAWA 2000, S. 97-107
4
Implikacje pedagogiczne antropologii Jacquesa Maritaina
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2000, T. XIII, S. 159-173
3
Koncepcja osoby ludzkiej w filozofii św. Tomasza z Akwinu
RED. M. BAŁA, „STUDIA GDAŃSKIE”, 2000, T. XIII, S. 175-186
2
Fides et ratio jako przestrzeń kształtowania wolności w pedagogice personalistycznej
w: Wiara i rozum na progu trzeciego tysiąclecia
RED. W. DEPTUŁA I W. DYK, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 1999, S. 23-45
1
Postmodernistyczny dyskurs o wolności we współczesnej edukacji
w: Wiara i rozum na progu trzeciego tysiąclecia